توسعه و رونق گردشگری در هر منطقهای، منتجّ از برنامهریزی و خط مشیهایی است که برای آن منطقه تدوین میشود. شهر اردبیل بهرغم دارا بودن جاذبههای طبیعی، فرهنگی و تاریخی بیشمار، به دلیل برنامهریزیهای غیراصولی، آنچنان که باید نتوانسته از مزایای این صنعت بهرهمند گردد. لذا توجه به توسعه گردشگری در این شهر و لزوم شناخت توانهای بالقوه و به فعلیت رساندن آنها منطبق با عملکردهای زندگی مدرن از اهمیت ویژهای برخوردار است که نیازمند برنامهریزی اصولی و تعیین راهبردهای مؤثر در زمینه توسعه گردشگری است. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل داخلی (قوتها و ضعفها)، عوامل خارجی (فرصتها و تهدیدها)، و تدوین استراتژیهای توسعه گردشگری شهر اردبیل انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی با هدف کاربرد است و دادههای مورد استفاده اسنادی و میدانی میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و اولویتبندی راهبردهای مؤثر در توسعه گردشگری شهر اردبیل از تلفیق دو مدل SWOT وANP، استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در بین مجموعه استراتژیهای مورد تحلیل، استراتژیهای SO۱، ST۴، WT۴ وSO۵ با کسب بالاترین امتیاز از اولویت بسیار بالایی برخوردارند. همچنین در بین استراتژیهای چهارگانه SWOT استراتژیهای تهاجمی(SO) بهمنزله بهترین استراتژیهای برای توسعه گردشگری شهر اردبیل تعیین شده است. نتایج پژوهش همچنین حاکی است که با توجه به پتانسیلهای بالای طبیعی و فرصتهای زیاد سرمایهگذاری، بهکارگیری استراتژی تهاجمی(SO) جهت توسعه گردشگری شهر اردبیل الزامی است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی استراتژیک دریافت: 1399/4/7 | پذیرش: 1399/4/7 | انتشار: 1399/4/7